woensdag 16 november 2011

Onder de pannen?!

Ja, de komende maanden ben ik onder de pannen! Het was even zoeken, maar ik heb het gevonden.

Al jaren was ik van plan de 2500-3000 dia's te scannen en in mappen in de computer te bewaren.
We hadden een HP scan-apparaat, die dia's en negatieven kon scannen. Dat ging niet zo goed en bovendien: het apparaat is nu stuk.

Een paar maanden geleden hebben we een ION slides2 PC scanner gekocht. Veel problemen gehad om het te installeren op de Windows 7 laptop en computer. Op de computer is het na een lang gesprek met de helpdesk van ION gelukt. Maar de resultaten zijn, ook na correcties, niet denderend.
Daarna de HP PhotoSmart van onze zwager geleend. Die deed het alleen op onze oude computer met Windows XP. Na enig zoeken en proberen lukt het ons nu dia's en negatieven te scannen.

Vanmiddag heb ik toch maar eerst met het ION apparaat 30 dia's gecorrigeerd en gescand. Dit apparaat verwerkt de dia's nl. sneller.
Een uur geleden liet ik Rien het resultaat zien. Een tegenvallend resultaat, bleek eigenlijk.
Toch maar eens een paar dia's op de PhotoSmart gescant.
Jeetje, wat een openbaring! De dia's zijn veel beter te corrigeren en komen er, voor zover dat na 30 jaar mogelijk is, prachtig uit de scan! (Ps. Ben geen kei in het corrigeren van dia's. Heb er niet zo heel veel geduld voor in tegenstelling tot Rien, maar ik doe mijn best!)


Tja, ik zal er nu veel langer over doen om alle dia's te scannen, want de dia's gaan nu 1 voor 1, terwijl je er met het andere apparaat 4 achter elkaar kan verwerken. Maar... ik heb de tijd en kom zo de wintermaanden heel plezierig door. Het eindresultaat geldt, dus... aan het werk!!!

Zie hier het resultaat van de het ene scan-apparaat en de andere.


Onze oudste in de kinderwagen buiten in de zon
in de tuin in Nederhorst den Berg



Wat een schatje, hè!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten